Utökad B B96 körkort släp Hisings Kärra släp Göteborg Hisingen Kungälv Säve bra rekommenderas körskola trafikskola bilskola

Utökad B / B96

För dig som behöver köra tyngre ekipage än vad man får köra med B-körkort. På uppkörningen kör du med vårt ekipage som du utbildats på. Du kan lita på att det är rätt kombinerat och rätt lastat efter Trafikverkets regelverk.

Utökad B ger dig behörighet att köra bil med släp upp till 4 250 kg i totalvikt.

Våra övningsbilar är VW T-Roc, välj på manuell eller automat. Körprov med automat påverkar inte vilken typ av bil du får använda när du fått din behörighet.

Har du rätt behörighet för det ekipage du behöver köra? Kontrollera med Släpvagnskalkylatorn, högst upp på denna sida.

Priser:

Ta med körkorrt att visa upp när du registrerar dig för en kurs!

Utbildningslektion 100 min: 1890 kr

Uppkörningsdagen: 2290 kr
med uppvärmning/repetition 40 min direkt före provet, samt lån av bil och släp under uppkörningen 60 min.

Trafikverkets avgift för uppkörning tillkommer: 800 kr. Faktura skickas från Trafikverket efter utfört prov.

Ev. återbetalning  vid avbruten utbildning: kvarvarande saldo minus 10 %

Utbildning

Vi börjar med att boka en utbildningslektion på 100 min. På den går vi igenom de moment som krävs för att bli godkänd på förarprovet. I de flesta fall bokar vi en uppkörning då du kört den lektionen. Ibland behöver man boka in ytterligare lektionen innan man är redo för uppkörning. Ha med körkort under lektioner och prov!

Teori - Inget teoriprovs krävs.

Privat övningskörning för Utökad B? Tänk på att den privata handledaren behöver ha ett utökat B eller BE-kort och ha haft det i minst 5 år under de senaste 10 åren. Man behöver även ansöka om handledartillstånd hos Transportstyrelsen. Ingen introduktionskurs krävs. Se mer på www.transportstyrelsen.se

Fotografering

Tänk på att fotografera dig på Trafikverkets förarprovskontor, i god tid för uppkörningen (ca 1-2 veckor före). Eget foto eller foton ifrån tidigare behörigheter kan inte användas vid en ny behörighet.
Adress: Hildedalsgatan 2, Emil Lundgrenshuset på Hisingen.

Förarprov

Direkt före förarprovet kör du uppvärmning/repetition 40 min, där vi repeterar säkerhetskontroll, funktionskontroll, last samt broms. Den lektionen avslutas på Trafikverkets provplats i Säve där förarprovet utgår ifrån, bara tio minuters väg från oss.
På förarprovet får du göra stickprov på säkerhetskontroll och funktionskontroll, samt visa att du behärskar körning i trafik och manövrering.

Företag och större grupp?

Kontakta oss för personligt upplägg / info@karrarodbotrafikskola.se

Läs mer på Körkortsportalen, se flik högst upp på denna sida.